به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ استقبال از فراخوان ملی لالایی و درگیر شدن بیش از ۲۰ استان با آن، ضرورت تولید لالاییهای نو و افزایش شاعران لالاییسُرا، حوزه هنری کودک و نوجوان را بر آن داشت، زمینه طراحی و تدارک اولین دوره آموزشی سرایش لالایی را فراهم کند.
در این دوره آموزشی تلاش شده تا به شکلی منسجم به مباحث مختلف و متنوع حوزه شعر و ادبیات کودک و آنچه در سرایش لالایی نیاز یک هنرمند است بپردازد. در این دوره به مباحثی همچون موسیقی، نغمهپردازی، چگونگی استفاده از مضامین دینی در لالایی برای کودک و رعایت بهداشت روحی روانی کودک در حوزه روانشناسی پرداخته میشود.
در اولین دوره آموزشی سُرایش لالایی کلاسها، گعدهها و کارگاههای نقد مهدی امین فروغی دوره ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سرودههای آوایی، کمال شفیعی دوره تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران، طیبه شامانی و کمال شفیعی کارگاه نقد و انتقال تجربه، غلامرضا بکتاش کلاس اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی و طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان، حسنا افشاری کلاس تاثیرات روانشناختی لالایی با تاکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک، محسن رضوانی کلاس بررسی و تببین اعتقاد به آرمانشهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی و دوره موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی، مریم اسلامی و جواد محقق کارگاه نقد شعر و انتقال تجربه، هوشنگ جاوید دوره مادرانگی در لالایی، نغمه و فرهنگ لالایی و مرور ۱۰ لالایی موفق و مصطفی رحماندوست کلاس جایگاه لالایی و لالاییسرایی در ادبیات کودک را برگزار خواهند کرد.
اهداف نهایی این دوره آموزشی، توجه ویژه به شاعران کودک در حوزه سرایش لالایی، تولید لالاییهای نو با مضامین جدید و توجه به مسئلهی اهمیت فرهنگی و تربیتی لالایی برای کودکان است که در نهایت، این تلاشها به تولید محصولات مکتوب و چند رسانهای در حوزه لالایی خواهد انجامید تا در سبد مصرف فرهنگی خانوادهها قرار گیرد.
لازم به ذکر است، این دوره آموزشی ۴ روز به طول خواهد انجامید و از ۱۹ دیماه آغاز میشود. شرکت در این دوره برای برگزیدگان فراخوان ملی لالایی رایگان است و دیگر علاقهمندان این حوزه میتوانند جهت شرکت در این دوره آموزشی و اخذ اطلاعات بیشتر به سایت آرتین به نشانی https://artteen.ir مراجعه کنند.
ردیف | نام و نام خانوادگی مدرس |
عنوان کلاس |
1 | مهدی امینفروغی | ضرورت پرداختن به لالایی و تفاوت لالایی با سایر سرودههای آوایی |
2 | کمال شفیعی | تاریخچه لالایی در فرهنگ جهانی و در ایران |
3 | کمال شفیعی / طیبه شامانی | کارگاه نقد و انتقال تجربه |
4 | غلامرضا بکتاش | اصول سرودن شعر برای کودکان با تکیه بر قواعد خاص لالایی |
5 | غلامرضا بکتاش | طرح مفاهیم دینی در شعر برای کودکان |
6 | غلامرضا بکتاش | بازدید از باغ کتاب تهران جهت بررسی کتابهای لالایی موجود در بازار |
7 | حسنا افشاری | بازدید از باغ کتاب تهران جهت بررسی کتابهای لالایی موجود در بازار |
8 | حسنا افشاری | تاثیرات روانشناختی لالایی با تاکید بر جایگاه قهرمان در جهان ذهنی کودک |
9 | محسن رضوانی | بررسی و تببین اعتقاد به آرمانشهر و مدینه فاضله از منظر فرهنگی و دینی |
10 | محسن رضوانی | موسیقی در لالایی و اصول سرایش نغمه و شعر آهنگین منطبق بر ملودی |
11 | مریم اسلامی / جواد محقق | کارگاه نقد شعر و انتقال تجربه |
12 | هوشنگ جاوید | مرور 10 لالایی موفق – مادرانگی در لالایی – نغمه و فرهنگ لالایی |
13 | مصطفی رحماندوست | جایگاه لالایی و لالاییسرایی در ادبیات کودک |