دورهمی کتاب خوانان نوجوان «چرخ فلک۱» برگزار شد
با حضور نوجوانان در ردههای سنی مختلف دورهمی کتاب خوانان نوجوان «چرخِ فلک۱» با موضوع ذائقهشناسی کتابهای پرطرفدار در حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد.
به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ دورهمی کتابخوانان نوجوان «چرخِ فلک۱» با موضوع ذائقهشناسی کتابهای پرطرفدار، صبح روز سهشنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ ویژه دختران با حضور معصومه توکلی، کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، کارشناس کتاب و معلم کتابخوانی و زهرا محسنیفرد، دکتری جامعهشناسی و فعال حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.
در ابتدای دورهمی کتابخوانان نوجوان، امیرحسین باباییان اجرای رویداد را بر عهده گرفت و عنوان کرد: خوشحالیم در جمعی کتابخوان، مأنوس با کتاب و فرهنگی هستیم؛ اینجا جمع شدیم و میخواهیم از تجارب همدیگر استفاده کنیم.
اسم برنامه «چرخ فلک» است و قرار است ذائقهشناسی شود و از کتابهای پرطرفدار نکاتی را بیرون بکشیم که چرا نوجوانان به سمت آنها میروند.
من پیشنهادم اضافه کردن عنوان دوستانه برای دوره بعد است زیرا اصلاً جلسه رسمی نیست و اینجا، مهمانهای خاص برنامه نوجوانان هستند.
در ادامه معصومه توکلی گفت: من بیشتر از هر چیزی معلم کتابخوانی هستم؛ خوشحالم که در جمع شما حضور دارم.
امیدوارم آخرین دیدار نباشد و تازه اول آشنایی باشد. هر کس هر زمان که دوست داشت میتواند حرف بزند و همه در موقعیت گفتگوی برابر هستیم.
سپس زهرا محسنیفرد پشت تریبون قرار گرفت و پس از عرض خیر مقدم به حضار از آنها خواست تا خودشان را معرفی کنند.
حاضران در دورهمی کتابخوانان «چرخ فلک۱» را دختران نوجوان دانشآموز مقاطع مختلف تحصیلی از دبستان تا دبیرستان تشکیل میدادند.
با پایان معرفی حضار، محسنیفرد عنوان کرد: وقتی که از نوجوان کتابخوان حرف میزنیم تصویری به ذهن میآید کسی است که در هر موقعیتی کتاب به دست است.
وی در مرحله بعد از حضار خواست تا سه کتاب برتری که تا به حال خواندهاند را روی کاغذ بنویسند و به یکدیگر اعلام کنند.
کتابهایی که حاضران به عنوان کتابهای برتر از منظر خودشان اعلام کردند در سبکهای مختلف از مذهبی، علمی تخیلی تا کلاسیک و دفاع مقدس و روانشناسی قدرت جذب را شامل میشدند.
زهرا محسنیفرد به همراه معصومه توکلی از نوجوانان درخواست کردند تا خصوصیات بارزی را که باعث شد آنها کتابهای موردنظر را به عنوان کتاب برتر برگزینند با دیگران به اشتراک بگذارند.
در ادامه، نوبت به صحبت نوجوانان درباره تأثیرات و پیامهای کتابهایی رسید که آنها معرفی کردند و همچنین، اینکه آنها از چه طریقی کتابها را انتخاب میکنند؟ فضای مجازی یا خرید حضوری؟
آیا ناشر به خصوصی را برای خرید کتاب مد نظر دارند یا خیر؟ اولویت برای آنها با ترجمه یا تألیف است؟ که نوجوانان درباره آنها به تفصیل صحبت کردند.
محسنیفرد در بخشی دیگر به صدمات دانلود و مطالعه کتابهای دیجیتال غیرقانونی به صنعت نشر پرداخت و گفت: من به دانشآموزان خودم میگویم که چنین عملی مثل این است که یک خودنویس از مغازهای بردارید و پولش را نپردازید.
این دانلود و مطالعه کتابهای دیجیتال غیرقانونی اهالی صنعت نشر و معیشت آنها را با مشکل مواجه میکند زیرا صنعت نشر فرایند پیچیدهای دارد و آدمهای مختلفی از چاپ تا توزیع فعالیت میکنند تا کتاب به دست مخاطب برسد و خوانده شود.
او نویسندگی و مترجمی را شغل کمدرآمدی به نسبت زمان صرفشده پای آثار دانست و عنوان کرد: شغلهای فرهنگی مثل نویسندگی پردرآمد نیستند زیرا یک بخش از فروش هر نسخه به نویسنده تعلق میگیرد و مناسبات شغلی در صنعت نشر بدین شکل است.
نویسندگان و مترجمان آدمهای دست به دهانی هستند و کانالهای تلگرامی به انتشارات و معیشت مترجمان و نویسندگان ضربه میزنند.
در وهله بعد، حاضران راجع به اولویتشان در انتخاب کتابهای تألیفی یا ترجمه و تأثیر مطالعه مقدمه برای انتخاب کتابها و اینکه کتابها را براساس ناشر و یا نام و شهرت نویسنده یا مترجم انتخاب میکنند گفتگو کردند.
تاثیر روانی ترجمه بر خوانش و تأثیرگذاری کتابها از دیگر موضوعات مورد بحث بود.
محسنیفرد به معرفی شبکه اجتماعی گودریدز و امکاناتی که دارد پرداخت و از نمونه تازه تأسیس ایرانی آن با نام «بهخوان» یاد و ابراز امیدواری کرد: نمونه ایرانی بهخوان است که بهتازگی تأسیس شده و امیدوارم بهخوان بتواند به استاندارد گودریدز برسد و امکاناتی را که در اختیار کاربران کتابخوان میگذارد داشته باشد.
باید بگویم که بهزودی عضو بهخوان خواهم شد و آنجا فعالیت خودم را در زمینه کتابخوانی ادامه خواهم داد.
سپس به یکی از حقوق کتابخوانی اشاره کرد و گفت: یکی از حقوق خواننده حق نخواندن کتاب و نیمه رها کردن کتاب است و من توصیه میکنم برای تصمیم گرفتن راجع به نخواندن یک کتاب حداقل باید ده تا بیست درصد یا نصفه کتاب را خواند و بعد از این حق استفاده کرد زیرا ممکن است کتابی در قسمت دوم داستان نظر خواننده را عوض کند و نباید زود قضاوت کرد.
تأثیر دوستان در انتخاب کتابها از دیگر صحبتهای مطروحه در دورهمی بود.
در ادامه، محسنیفرد کتابهای بازمانده روز و آبلوموف را معرفی و در انتها تأثیر دورههای مختلف کتابخوانی بر افراد را اینگونه ارزیابی کرد: آدمها با دورههای مختلف کتابخوانی به نتایج مختلف میرسند که هر بار پاسخی به سوالات شخصی هر کتابخوان است و هیچ کدام از پاسخها نسبت به علایق و زندگی هر فرد اشتباه نیست.
آدم ممکن است بعد از سالها کتابخوانی به هدفی از مطالعه کتابها و نوع علاقه خودش از سبک کتابخوانی برسد، مانند اینکه کسی کتاب انگیزشی دوست دارد و غیره.
گفتنی است؛ انتشارات هوپا، جمکران، شهید کاظمی و سوره مهر از انتشارات پرتکرار در سخنان حضار بودند.
انتهای پیام