روایت جنگ ها در کارگاه های اردوی هیس طوری ادامه دارد
به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ وقتی وارد کارگاه «جنگ و استعمار» شدم نیمساعتی از آغاز اون گذشته بود.
روی تخته وایتبُرد کلاس مطالبی نوشته شده بود که نشون میداد استاد داره جنگها و دلایل اونها رو بررسی میکنه.
چند دقیقهای که توی کلاس نشستم، فهمیدم هدف از شکلگیری این کارگاه شناخت جنگها بهتنهایی نیست، بلکه جنگ روایت ها مطرحه.
علیرضا عزیزگل، استاد این کارگاه حال و هوای خوبی رو توی کلاس ایجاد کرده و سعی داشت ذهن بزرگ مخاطبان کمسن و سال خودش رو به کار بندازه.
اون از جنگها حرف میزد و به دلایل و دستاوردهای هر جنگ اشاره میکرد اما اینها اهداف اصلی اون نبود چراکه عزیزگل از این گروههای پسرونه هیسطوری میخواد تا خودشون هر جنگ رو با جستجو در فضای مجازی و اینترنت بررسی کنن.
هر گروه یک جنگ رو بهعهده گرفت و بعد از دقایقی زیر و رو کردن خبرگزاریها، سامانههای اینترنتی خبری و دانشنامههای آزاد، نمایندهای رو پای تخته فرستاد. اون چیزی که برای استاد کارگاه مهم بود منابع مورد استفاده هر گروه بود.
اون میخواست با این کار به بچهها یاد بده واسه اینکه روایتی حقیقی از یک جنگ داشته باشیم، باید منابع گوناگون معتبر رو بررسی کرد و با شناخت این منابع از تحریف روایتها جلوگیری کرد.
این کارگاه در ادامه آروم آروم به سمتی پیش رفت تا به رابطه مستقیم جنگها و استعمار رسید؛ مسئلهای که شاید عامل اصلی همه جنگها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشه.
جنگ روسیه و اوکراین، جنگ داخلی سوریه، اشغال عراق توسط آمریکا، اشغال افغانستان توسط آمریکا، اشغال اوستیا و آبخازیا، آذربایجان و ارمنستان، جنگ خلیج 1990 – اشغال کویت، عراق علیه ایران 1967-1973، رژیم صهیونیستی، صربستان علیه بوسنی، جنگ ویتنام و جنگ کرهایها توی این کارگاه بررسی شد و هر گروه توی کاربرگهایی که بهشون داده شده بود در مورد هر جنگی که بهشون سپرده شده، روایتی نوشتند.
عزیزگل علل جنگها رو برای دهه هشتادیهای این کارگاه، طمع استعمارگران برای منابع زیرزمینی از جمله نفت، گاز، طلا و معادن دیگر کشورها، گسترش فکری ایدئولوژی و دینی، در خطر افتادن حاکمیت و امنیت ملی کشور، گسترش حاکمیت و تصرف نقاط راهبردی عنوان کرد.
اون ابزارها و منابع مفید واسه داشتن یه روایت درست و منطقی رو نقشه جغرافیایی، دایرهالمعارفهای داخلی مثل ویکی شیعه، ویکی فقه، دانشنامه جهان اسلام، منابع زبان اصلی انگلیسی و عربی و جدول منابع و منافع جغرافیایی و تاریخی کشورها معرفی میکنه و از بچهها میخواد تا این نکات رو حتما مورد توجه قرار بدن.
عزیزگل میگه برای شناخت واقعیتها و حقیقتهای یک جنگ و روایت باید همه منابع رو در نظر گرفت و مجموع اونها رو مورد بررسی قرار داد؛ به عنوان مثال، در جنگ روسیه و اوکراین، روسیه به عنوان قدرت بلوک شرق با اوکراین به عنوان نماینده اروپا درگیر میشه.
توی این جنگ ویکی پدیا توی دستان آمریکا است و اطلاعات رو به نفع اوکراین رو بیان میکنه اما سامانههای خبری و دانشنامهای روسی مثل اسپوتنیک نیوز از زاویه دیگهای این جنگ رو بیان میکنن.
شما باید از منابع نزدیک به زاویه نگاه خودتون هر جنگ یا هر موضوع دیگهای رو روایت کنید. تلاش این کارگاه این بود که بگه جنگ ابزاری واسه استعماره که همین الان هم جریان داره و استعمارگران همه جای دنیا از اون استفاده میکنن.
توی این کلاس بعد از اینکه عوامل شکلگیری، دستاوردها، تلفات و آسیبهای هر جنگ به تفکیک از طرف گروههای شرکتکننده بررسی شد، قرار گذاشتن هر گروه یک روایت از جنگ بنویسه و آموزههای خودش از این کارگاه رو توش اجرا کنه.
روایتهای هیسطوری ادامه داره….
چرا عکس دخترا کمه
همه گزارش تصویری ها رو ببینید و در اینستاگرام ما رو دنبال کنید. تصاویر دخترا رو اونجا بیشتر در استوری ها کار کردیم.