بازی‌نامه‌ هایمان را ایرانی بسازیم…

روایت سفر بازیستایی به قزوین

2
0
نخستین چراغ رویداد ملی «بازیستا» را روشن شد

بازی‌نامه‌ هایمان را ایرانی بسازیم…

به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ «اینجا قزوین است صدای من را از رویداد ملی بازیستا در عمارت هنر و خانه تاریخی صلاحی می‌شنوید. اینجا نوجوانان قزوینی دوشادوش مربیان با تجربه خود در حال بازی‌سازی هستند؛ مربیانی که خود از جمله بازی‎سازان موفق ایرانی هستند و با تمام وجود اندوخته‌های علمی و عملی‌شان را با بازی‌سازان بازیستا در میان می‌گذارند.» این تنها بخشی از صدای گزارشگر صداوسیمای ملی است که برای تهیه گزارش از این اتفاق میان نوجوانان پسر و دختر علاقه‌مند به بازی‌سازی حاضر شد.

رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» با موضوع آموزش بازی‌‌نامه‌نویسی به نوجوانان از روز پنجم بهمن‌ماه ساعت ۸:۳۰ در عمارت هنر و خانه تاریخی صلاحی شهر قزوین شروع شد. برنامه‌ریزی‌های رویداد به گونه‌ای شده بود که همه شرکت‌کنندگان آن اول باید در یک کلاس توجیهی و مبانی آموزشی بازی‌نامه‌نویسی شرکت کرده و بعد از گروه‌بندی کار خودشان را آغاز می‌کردند.

بعد از این کلاس؛ نوجوانان شرکت‌کننده در این رویداد با شوق زیادی وارد مجموعه می‌شدند و هر کدام به گروه از قبل تعیین‌شده خود پیوستند. گروه‌هایی ۲ تا ۴ نفره از کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌شد و همه در آن شرکت می‌کردند و پس از آن با به‌کارگیری راهنمایی‌های استاد مربوطه گرد هم می‌آمدند و کار گروهی خود را آغاز می‌کردند. میزهای طویلی در اتاق‌های جداشده از هم چیده شده و نوجوانان در گروه‌های خود مشغول طراحی بازی‌نامه شدند. «بازیستا» شور و شوق زیادی در آنها ایجاد کرد و هر لحظه با روشن شدن جرقه‌ای در ذهن خلاقشان برای نوشتن این طرح بیشتر می‌شد.

کلاس مبانی که تمام شد، نوجوانان بازیستایی ما بعد از استراحت کوتاهی که داشتند وارد کارگاه‌های تخصصی شدند و کار اصلی خودشان را روی کاربرگ‌ها و زیست‌بوم های خود شروع کردند. همه چیز درست و حساب‌شده برنامه‌ریزی شده بود و کاملا معلوم بود که برگزار‌کنندگان رویداد می‌دانند چه می‌خواهند و نتایج آن چه خواهد شد.

جوایزی که برای آثار برگزیده در نظر گرفته شده بود به بچه‌ها انگیزه می‌داد تا علاوه بر پیاده‌سازی و طرح‌ریزی ایده‌های خود رقابتی دوستانه داشته باشند.

شرکت‌کنندگان رویداد دو روزه آموزشی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا» قزوین که در سه بخش اصلی بازی رومیزی، بازی محیطی و اتاق فرار برگزار شد در هر سه بخش ایده‌های نوینی را با تکیه بر فرهنگ بومی خود خلق کردند، حضور چهره‌های فرهنگی و سیاسی کشوری از جمله امیر قاسمی رئیس گردشگری شهرداری تهران و مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری فرهنگ و هنر و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر اهمیت آن اضافه کرد.

قزوین در دل زمستان سرد و برفی خود شاهد اتفاقی بود که نوجوانان آن را برای خود رقم زدند و برایش تلاش کردند تا در آینده‌ای نه چندان دور هم خودشان و هم فرزندانشان از آن بهره ببرند. و از همه مهم‌تر اینکه «بازیستا» می‌تواند بازی‌های محلی و اصیل ایرانی را بار دیگر زنده کند و با نگاه و طرحی نو به آن جان ببخشد.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
با انتخاب ستاره نظرت در مورد روایت را مشخص کن
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ارسال روایت

روایت خود را با ما به اشتراک بگذارید

تازه ترین روایت

عوامل-شادی-در-خانواده
جمع چهارنفره
1715493934376
برکت
IMG_۲۰۲۴۰۵۱۲_۰۹۳۵۰۳
رزق معنوی
زبان فارسی
"عاقا یا آقا"
روز دختر
نیمه دوم دنیای دخترونه
صلیب سرخ
مسیح های کوچک قرمز
شیخ صدوق
ابن بابویه
شهید مطهری
یاد استاد
شهید آوینی و نادر طالب زاده
یار نادر انقلاب
حرم  عبدالعظیم حسنی(ع)
غربت حسن ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x