تشریح مبانی چگونگی پرداختن به قهرمانان

کارگاه آموزشی حسین کلهر برای برگزیدگان جشنواره‌های هنری مدرسه

0
0

تشریح مبانی چگونگی پرداختن به قهرمانان

کارگاه آموزشی حسین کلهر برای برگزیدگان جشنواره‌های هنری مدرسه برگزار شد.

به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ در این کارگاه، هنرجویان ضمن معرفی خود به طرح دیدگاه‌ها، ایده‌ها و اهدافشان در حوزه تولید محتوا پرداختند و در ادامه درباره مشکلات و ابهامات خود برای خلق اثر صحبت کردند.

برخی از شرکت‌کنندگان در کارگاه آموزشی از ایده‌یابی، نحوه اثرگذاری گفتند و برخی دیگر از علاقه‌مندی‌هایشان به نشان دادن ضدقهرمان برای برجسته کردن نقش قهرمانان. در این میان، یکی از نوجوانان فاصله قهرمانان با آنچه را در ذهن یک مخاطب امروزی وجود دارد مطرح کرد و از علاقه خود برای طرح قهرمان از منظر جهان دراماتیک گفت. همچنین نوجوان دیگری چالش‌های موجود در قهرمان‌پروری و چگونگی دور شدن از نگاه کلیشه را مطرح کرد.

ایده‌یایی

حسین کلهر در مواجهه با سوالات متعدد شرکت‌کنندگان درباره ایده‌یابی به آنها گفت: ایده‌یابی برای ما بازگویی یک اتفاق آشنا در کانال متفاوت است. ایده‌یابی یعنی باید کانسپت‌های تکراری را دید و ارتباطش را با هم پیدا کرد و از کانال‌های متفاوتی به آن پرداخت. مطالعه و خواندن اولین گام در ایده‌یابی است و افراد می‌توانند با مطالعه زیاد به ایده‌های خوبی دست پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: آنچه در ایده‌یابی یا ساخت محصول کمک می‌کند این است که همه چیز یعنی فرم و محتوا را از قبل مشخص کنید.

کلهر با پیشنهاد کتاب «راه هنرمند» برای ایده‌یابی بهتر و رسیدن به تکنیک‌های شخصی در ایده‌یابی بر اهمیت گوش دادن به سخنان دیگران و استفاده از قصه‌هایی که افراد از زبان دیگران می‌شنوند تاکید کرد.

وی همچنین الگوبرداری و جایگاه اقتباس را تشریح کرد و به شرکت‌کنندگان یادآور شد که با ایجاد تغییرات ظاهری و محتوایی می‌توانند موضوعاتی واقعی را دستمایه تولیدات خود کنند.

این مدرس ساخت فیلم براساس اتفاقاتی را که افراد تجربه کرده‌اند به عنوان یکی از راه‌های ایده‌یابی مطرح کرد و افزود: وقتی مهارت وجود ندارد می‌توان تجربه خود و دیگران را با نگاهی به کهن‌الگو‌ها و به‌صورت جهان‌شمول تولید کرد تا برای افراد متعدد جالب باشد و به اثر تولیدکننده تبدیل شود. همچنین گاه در نوع روایت صیقل‌هایی زده می‌شود که بدون دروغ و تغییر در هسته اصلی اثر آن را دراماتیک و شنیدنی کنیم.

قهرمان کیست؟

وی درباره قهرمان و قهرمان‌سازی نیز تشریح کرد: قهرمان کسی است که قصه را پیش می‌برد و کسی است که مردم دوست دارند قصه او را دنبال کنند. چنین فردی می‌تواند نقش منفی داشته باشد، همچون جوکر یا مثبت باشد همچون شهید باکری در فیلم «موقعیت مهدی». در هر دو صورت مخاطب به دنبال کردن قصه تمایل دارد.

کلهر تاکید کرد: راوی خوب کسی است که می‌تواند توجه آدم‌ها را به سمت کسی که دوست دارد جلب کند. در تصویر هم وظیفه عکاس این است که عکسی بگیرد که آدمی که در عکس دیده می‌شود برای بیننده اهمیت پیدا کند.

مهارت راوی

این مدرس همچنین گوشزد کرد: مهارت راوی حرفه‌ای در جایی مشخص می‌شود که با متریالی که مردم چندان مایل نیستند، بتواند افراد را جذب کند، چراکه با روایت می‌توان کاراکتر منفی را برای مخاطب مثبت کرد.

وی یکی از ویژگی‌های قهرمان را واکنش آن نسبت‌به اتفاقاتی که با آنها مواجه می‌شود معرفی کرد و در ادامه یادآور شد که واکنش قهرمان و هر تصمیمی که می‌گیرد علتی دارد؛ بنابراین پیش‌زمینه برای انجام کار قهرمانانه لازم است.

مخاطب باید قهرمان را کشف کند

کلهر در بخش دیگر این کارگاه گفت: مخاطب باید قهرمان را کشف کند و این امر شامل بخش‌ها و رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی هم می‌شود، چراکه قهرمان کاری انجام می‌دهد که از فرد انتظار نمی‌‎رود.

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان مبنی بر پرداختن به قهرمان نسل جوان با قهرمانی که مغایر با نگاه نسل امروز است و از سوی جامعه برای تولیدکننده اثر هنری تکلیف شده، بیان کرد: مسئولیت شما عوامی شدن نیست، عوام کسی است که خود توانایی فکرکردن ندارد و در این میان شما می‌توانید کاری را که مغایر با توانایی و نگاهتان است قبول نکنید ولی اگر پرداخت به یک قهرمان را پذیرفتید باید تولید محتوا به بهترین شکل انجام شود.

وی در پایان به اهمیت باورپذیربودن محصولات و تولیدات اشاره کرد و سپس خطاب به شرکت‌کنندگان در این کارگاه اظهار کرد: خلاقیت در چارچوب اتفاق می‌افتد و مشخص می‌کند که نتیجه کار چیست. همچنین بیشتر از قهرمان دنبال قصه باشید چراکه اگر قصه خوب داشته باشید، از هرچیزی می‌توانید قهرمان بسازید.

کلهر افزود: برای قهرمان‌سازی باید به مطبوعات چاپی مراجعه کنید و شخصیت‌پردازی از توجه بیش از حد به جزئیات برمی‌آید. در تولید پیام کار را از جایی شروع کرده و از مبانی استدلالی استفاده کنید که مخاطب آن را قبول دارد. همچنین اگر حرف مهمی برای گفتن دارید، باید به عنوان گوینده توانایی صحبت کردن را از خود نگیرید.

پست های مرتبط

0 0 رای ها
با انتخاب ستاره نظرت در مورد روایت را مشخص کن
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ارسال روایت

روایت خود را با ما به اشتراک بگذارید

تازه ترین روایت

1715493934376
برکت
IMG_۲۰۲۴۰۵۱۲_۰۹۳۵۰۳
رزق معنوی
زبان فارسی
"عاقا یا آقا"
روز دختر
نیمه دوم دنیای دخترونه
صلیب سرخ
مسیح های کوچک قرمز
شیخ صدوق
ابن بابویه
شهید مطهری
یاد استاد
شهید آوینی و نادر طالب زاده
یار نادر انقلاب
حرم  عبدالعظیم حسنی(ع)
غربت حسن ها
سعدای9
استادِ شیرین سخن
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x