کشف قهرمانان، دستاورد برگزیدگان جشنواره‌های هنری مدرسه

جشنواره‌های هنری مدرسه روز چهارشنبه میزبان نوجوانان برگزیده‌ خود بود

0
0

کشف قهرمانان، دستاورد برگزیدگان جشنواره‌های هنری مدرسه

 

جشنواره‌های هنری مدرسه روز چهارشنبه میزبان نوجوانان برگزیده‌ خود بود که از سراسر کشور به تالار سوره حوزه هنری گرد هم آمده بودند.

به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ برخی از این کارگاه‌ها روز ۱۶ اسفندماه با حضور جوانانی چون ریحانه میرحسینی، رضا کاظم‌پور و علی قربانی عضو کارگروه تولید اول در تالار سوره حوزه هنری برگزار شدند.

انرژی و حضور پرشور شرکت‌کنندگان از همان لحظات آغاز کارگاه آموزشی به چشم می‌خورد. دانش‌آموزان برگزیده با تشویق‌های مکرر هیجانی زیادی را بروز می‌دادند. در شروع کارگاه از آنها پرسیده شد که آیا می‌دانند قرار است چه فرآیندی را در این دوره طی کنند؟ هیچ ابایی از بیان ندانستن نداشتند و شاید همین شفاف‌گویی یکی از بهترین ویژگی‌های جمعی‌شان بود.

در آغاز حسین حق‌پناه که اجرای این کارگاه را برعهده داشت و قرار بود با حضور روی صحنه دو جوان موفق را به‌عنوان سخنرانان این کارگاه معرفی کند، توضیحاتی درباره دو قهرمان بومی ارائه کرد و به حاضران در سالن یادآور شد که قرار است روند موفقیت دو جوان ایرانی در حوزه‌های مختلف از زبان خودشان تشریح شود و انگیزه‌بخش نوجوانان شرکت‌کننده باشد.

در پی تولید محصول و ورود به بازار

ریحانه میرحسینی اولین راوی این کارگاه بود. وی از جوانان تحصیل‌کرده در رشته بیوتکنولوژی بود که در پی کار عملی و تولید محصولی کاربردی برای مردم، وارد مسیر سخت تولید واکسن شده بود.

میرحسینی در بخش‌های مختلف سخنانش به مشکلاتی که در راستای تولید با آنها دست و پنجه نرم کرده بود، اشاره کرد و در ادامه از روزنه‌ای صحبت کرد که مسیر موفقیت وی را به دنبال داشت. این جوان ایرانی با یادآوری شرایط بد ایران در دوره تحریم و عدم امکان تولید انبوه واکسن و کمبود زیرساخت‌ها، از کار در تیم چهارنفره‌ای سخن گفت که برای تولید واکسن از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و توانستند علاوه بر واکسن و ایجاد زمینه اشتغال‌زایی در کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدکننده، امکان تولید محصولات بعدی در بازه زمانی کوتاه‌تر را هم فراهم کنند.

او در پاسخ به نوجوانان حاضر در سالن درباره انگیزه خود در تولید واکسن گفت: ما می‌خواستیم کاری کاربردی انجام دهیم که به محصول تبدیل شود و به بازار راه پیدا کند. ما در پی یافتن محصول، فهمیدیم خلأ جهانی وجود دارد که می‌تواند همان مسیری باشد که به دنبال آن هستیم. در این فرآیند، هدف بزرگی داشتیم و هروقت بحرانی رخ می‌داد به این فکر می‌کردیم که تا اینجا آمده‌ و مدت‌ها تلاش کرده‌ایم، ما نمی‌خواستیم شکست بخوریم و کار را در هر شرایط جلو بردیم.

میرحسینی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علت عدم مهاجرت اظهار کرد: وقتی به رفتن فکر می‌کردم که تصورم این بود که مسیر رشدی وجود ندارد ولی دریچه‌ای به رویمان باز شد که باعث شد یکسری شرکت‌ها را ببینم که محصولی تولید می‌کردند که مفید بود و من هم دوست داشتم همین کار را انجام دهم؛ بنابراین وقتی نمونه موفق در حوزه مشابه را دیدم گفتم شاید این اتفاق برای من هم رخ داد.

دغدغه‌ام اثرگذاشتن بر افراد بود

وی در ادامه به شرایط سختی که در مسیر موفقیت تحمل کرده و استرس‌ها و کم‌خوابی‌ها و حتی شکست‌هایی متحمل شده اشاره کرد تا به نوجوانان برگزیده جشنواره‌های هنری مدرسه نشان دهد که استمرار، تلاش و مقاومت رمز موفقیت وی در برابر همه چالش‌هایش بوده است.

در بخش دیگر، کارگاهی با گردانندگی رضا کاظم‌پور، دبیر جشنواره اقتصاد مردمی برگزار شد که ماجرای طی کردن مسیر موفقیت خود را روایت کرد. او در آغاز به خانواده‌اش اشاره کرد که وی را به مطالعه در رشته مهندسی صنایع ترغیب کرده بود و این مسیر در نهایت او را به کار در هلدینگی رسانده بود که با وجود شرایط مطلوب اقتصادی برایش رضایت‌بخش نبود.

وی اظهار کرد: نوجوان بودم و کل دغدغه‌ام اثرگذاشتن بر اطرفیان بود، ظرفیت آن را هم داشتم و می‌دانستم چطور تیم تشکیل دهم. در آن زمان در مقام مسئول کنترل پروژه مشغول به کار بودم  که این کار را دوست نداشتم و حس می‌کردم کار خاصی انجام نمی‌دهم؛ بنابراین زنگ زدم و گفتم سر کار نمی‌روم. روزی یکی از دوستان تماس گرفت و مرا برای کار و صحبت با مدیری کارآمد و کاردان دعوت کرد. در آن جلسه از وضعیت نابسامان اقتصاد صحبت شد و بعد از ما خواسته شد تا به دنبال مدیرانی باشیم که کاری می‌کنند تا مردم وارد اقتصاد شوند.

کاظم‌پور در بخشی از سخنانش به اتفاقات مثبتی که می‌تواند سوژه و موضوع تولید محتوای نوجوانان قرار گیرد، صحبت کرد و در ارائه نمونه‌ای از آن ربات جراح سینا را معرفی کرد که نمونه ارزان و کارآمدتر از ربات جراح داوینچی آمریکاست.

وی همچنین خطاب به حاضران در سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی به اهمیت روایتگری اشاره کرد و گفت: اینکه چطور ربات سینا را جذاب کنید که در ذهن مخاطب بنشیند مهم است. اگر هدفمان تولید محصول ورود حرفه‌ای در رویدادهای مهم بین‌المللی است باید بدانیم که اول جرقه‌ای شکل می‌گیرد و بعد مرحله به مرحله رشد می‌کنیم و با هنر وارد آن موقعیت می‌شویم. مهم‌ترین بحث در هنر این است که هنرمندانه یک روایت را در ذهن مخاطب ثبت کنیم و این بحث در سه مرحله شناخت مخاطب، شناسایی ذائقه او و اینکه مخاطب را چطور بتوانیم با موضوع مورد نظر درگیر کنیم، اتفاق می‌افتد.

اتفاقاتی را که کسی به دنبالش نرفته تعریف کنید

کاظم‌پور تاکید کرد: ما با روایت می‌توانیم یک اتفاق خوب را خوب و یک اتفاق بد را بد یا یک اتفاق بد را خوب و یک اتفاق خوب را بد نشان دهیم و آنچه باقی خواهد ماند همان چیزی است که می‌خواهیم نشان دهیم و اگر بدانیم روایت ما باقی است از همین زمان دست به ساختن می‌زنیم تا سال بعد بتوانیم آن را معرفی کنیم.

وی خطاب به نوجوانان یادآور شد: وظیفه شما این است که اتفاقاتی را که تا الان کسی به دنبالش نرفته با تولید تعریف کنید و نشان دهید.

راوی بخش دیگر این کارگاه علی قربانی، عضو کارگروه تولید بار اول بود. وی ضمن معرفی خود این سوال را مطرح کرد که وقتی می‌گوییم تحریم شده یعنی چه اتفاقی رخ داده یا عوارض تحریم‌ها چیست؟ در این بین، برخی از نوجوانان شرکت‌کننده در کارگاه به امتناع برای پیشرفت کشور و برخی دیگر به چالش‌ها و مشکلاتی چون قطع ارتباطات بین‌المللی اشاره کردند.

قربانی برای درک بهتر شرایط تحریم تشریح کرد: همه ما کرونا را تجربه کردیم، وقتی تحریم وجود دارد واکسن کرونا به ما داده نمی‌شود، مخزن اکسیژن و دارو نداریم، هیچ کالایی وارد نمی‌شود، کالاها با مبلغ ۵ برابر بیشتر از ارزش فاکتور می‌شود و بعد محصول ارسال نمی‌شود، حتی وقتی دستگاه یا کالایی برای تعمیر به دیگر کشورها فرستاده می‌شود، آن را مصادره می‌کنند و پس نمی‌دهند.

وی در ادامه از تشکیل تیم ۵نفره‌ در معاونت علمی ریاست جمهوری در دوره تحریم سخن گفت و سپس به آغاز فعالیت آنها از اتاقی ۹متری اشاره کرد که بخش‌های مختلف را ترغیب به به‌کارگیری از جوانان مستعد و ظرفیت‌های داخلی کرده است.

وی اظهار کرد: مدیرانی وجود دارند که هیچ نام و نشانی از آنها نیست ولی شب و روز را برای رقم زدن یک اتفاق گذاشته‌اند.

 

پست های مرتبط

0 0 رای ها
با انتخاب ستاره نظرت در مورد روایت را مشخص کن
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ارسال روایت

روایت خود را با ما به اشتراک بگذارید

تازه ترین روایت

1715493934376
برکت
IMG_۲۰۲۴۰۵۱۲_۰۹۳۵۰۳
رزق معنوی
زبان فارسی
"عاقا یا آقا"
روز دختر
نیمه دوم دنیای دخترونه
صلیب سرخ
مسیح های کوچک قرمز
شیخ صدوق
ابن بابویه
شهید مطهری
یاد استاد
شهید آوینی و نادر طالب زاده
یار نادر انقلاب
حرم  عبدالعظیم حسنی(ع)
غربت حسن ها
سعدای9
استادِ شیرین سخن
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x