کتاب بازی در نمایشگاه کتاب
حوزه هنری کودک و نوجوان با غرفهای به نام «کتاب بازی» در سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با اجرای برنامههای گوناگون میزبان علاقهمندان خواهد بود.
به گزارش آرتین، رسانه رسمی نوهنران ایران؛ غرفه «کتاب بازی» به همت حوزه هنری کودک و نوجوان با رویکرد ایجاد بستری برای معرفی کتاب و انتشاراتهای تخصصی کودک و نوجوان به مخاطبان این گروه سنی، در نمایشگاه کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.
این غرفه دارای چهار بخش با عنوانهای «کتاب بازی»، «قصه بازی»، «رادیو کتاب» و «هیسطوری» است که در هر یک رویدادهای متفاوتی پیگیری میشود.
بخش «قصه بازی» مبتنی بر قصه برای کودکان و تولید کاردستی، نقاشی و عروسکهای انگشتی است. در این بخش مربیان به قصهگویی از روی کتابهای غرفه ما برای کودکان میپردازند و کودکان براساس آن قصه نقاشی میکشند و کاردستی درست میکنند.
۱۰ کتاب و ۱۰ بازی
در بخش بازی محیطی «کتاب بازی» که مجموعا از ۱۰ بازی با سناریوهای مختلف تشکیل شده، هر یک توسط المانهای محیطی و تبلیغی در سطح نمایشگاه به مخاطب معرفی میشوند.
هر یک از این بازیها با محوریت داستان و موضوع یک کتاب تعریف شده و مخاطب طی این فرایند علاوه بر بازی و نقشآفرینی در نمایشگاه کتاب، حداقل با ۳ غرفه تخصصی کودک و نوجوان ارتباط گرفته و همچنین با موضوع و داستان کتابهای مدنظر از طریق گیمیفیکیشن آشنا خواهد شد.
مخاطب از طریق پوسترها و المانهای محیطی که مبتنی بر سناریوی بازی تعریف شده، با اسکن رمزینه (QR code) وارد فرایند مسابقه شده و با پاسخگویی به سوالات و حل کردن چالشها، مراحل مسابقه را پشت سر میگذارد.
کلید برخی از مراحل در غرفههای انتشارات کودک و نوجوان وجود داشته و با هماهنگی منتورها از طریق اعطای کارتهای اسکرچ و یا نقشه گنج اتفاق خواهد افتاد.
لازم به ذکر است کارت اسکرچ و نقشهها، در انتهای بازی، به عنوان بن خرید و تخفیف کتاب از انتشاراتهای یادشده است.
در انتها، پس از پشت سر گذاشتن مراحل این مسابقه و چالشهای پیش رو، مخاطب به رویدادهای تخصصی کتاب با محوریت کتب مشخص شده دعوت میشود تا با خرید آنها، وارد فرایند کنشگری شود.
هر مسابقه با توجه به ساختار خود، به تمامی شرکتکنندگانی که با موفقیت مراحل را پشت سر گذرانند، بن خرید و تخفیف توسط غرفه کتاببازی اعطا خواهد کرد.
همچنین جوایز 250.000.000ریالی برای این رویداد در نظر گرفته شده که به قید قرعه، در بازههای مشخص انجام خواهد گرفت.
مسابقهها و کتابهای این بخش از غرفه کتاب بازی به شرح زیر است:
نجات الماس
این مسابقه براساس کتاب سفر الماس اثر مهدی کیایی از انتشارات مهرک تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده، مخاطب در صدد نجات دادن الماس کوه نور از طریق یک گیمیفیکیشن است که در این مسیر با سناریوی کتاب آشنا میشود.
اژدها وارد میشود
این مسابقه بر اساس کتاب مشاهیر خندان (فردوسی) اثر حمید عبداللهیان و سید میثم موسوی از انتشارات میچکا تدوین شده است. بر اساس سناریوی تعریفشده، فردوسی به علت عدم آشنایی مخاطبان کودکان و نوجوان با شاهنامه، اژدها و دیوهای داستانهای خودش را آزاد کرده و مخاطب درصدد ترغیب شدن به شاهنامهخوانی و آشنایی با داستانهای این کتاب ارزنده به زبان طنز، که زبان اصلی کتاب است از طریق یک گیمیفیکیشن است و در این مسیر با سناریوی کتاب آشنا میشود.
بازگشت سیمرغ
این مسابقه براساس «کتاب سیمرغ پدر بزرگ من بود» اثر فاطمه سرمشقی از انتشارات نردبان تدوین شده است. بر اساس سناریوی تعریفشده که در ژانر فانتزی که مبتنی بر داستان کتاب تعریف شده است، مخاطب همراه با شخصیت اول داستان در پی پیدا کردن پدربزرگ بوده و در این بین با حکایتهای شیرین فارسی مثل طوطی و بازرگان آشنا میشود.
من قهرمانم
این مسابقه بر اساس کتاب «جامجهانی در جوادیه» اثر داوود امیریان از انتشارات قدیانی تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده که مبتنی بر داستان کتاب، مخاطب همراه با شخصیت اول داستان علاوه بر آشنایی با فرهنگها و محلههای قدیمی تهران که رویکرد جامعهشناسی دارد، با شخصیت اصلی داستان همراه میشود و مقدمات جامجهانی در جوادیه را فراهم میآورد.
خنثیسازی اثر یک بمب
این مسابقه بر اساس کتاب «هستی» اثر فرهاد حسنزاده از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده که مبتنی بر داستان کتاب، مخاطب همراه با شخصیت اول با یک ماجرای ایرانی در دوران دفاع مقدس آشنا شده و تاریخ را در دل این قصه به مخاطب عرضه میکند.
گل و گلوله
این مسابقه بر اساس کتاب «مثل بقیه باباها» اثر زهرا علی عسکری از انتشارات معارف تدوین شده است. بر اساس سناریوی تعریفشده، مخاطب با یک داستان از دل حوادث انقلاب اسلامی همراه میشود و با اقدامات سری و انقلابی قصد کمک رساندن به انقلابیون را دارد و در این مسیر با تاریخ این بازه زمانی آشنا میشود.
افسانه ماهرخ و ماهیل
این مسابقه براساس کتاب «ارادتمند هیچ» اثر مهدی باتقوا از انتشارات مهرک تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده، مخاطب به دنبال حل کردن یک اتفاق پیشآمده در مدرسه بوده و قصد دارد تا حقیقت را متوجه شود. در این مسیر با بخشی از سناریوی کتاب آشنا میشود.
هیولا به توان ۱۰
این مسابقه بر اساس کتاب «افسانه ایکاباگ» ترجمه سید عمادالدین خاتمی از انتشارات پرتقال تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده که در ژانر فانتزی مبتنی بر داستان کتاب تعریف شده است، مخاطب به شخصیتهای اصلی داستان کمک میکند تا هیولا و ماجراهای اطراف او را کشف کنند و از این طریق با سناریوی کتاب آشنا شوند.
مسابقه عروسی
این مسابقه براساس کتاب عروسی شاهانه، جشن بزرگانه اثر جمال اکرمی از انتشارات نیستان تدوین شده است. براساس سناریوی تعریفشده که در ژانر طنز که مبتنی بر داستان کتاب تعریف شده است، مخاطب قصد دارد تا با ماشین زمان به گذشته سفر کند و مقدمات عروسی دختر مظفرالدینشاه را فراهم کرده و چالشهای پیش رو را حل کند. در این بین با تاریخ تهران و ایران آشنا شده و بسیاری از مسائل را متوجه میشود.
مسابقه کتاب باز
مخاطب در مسابقه «کتابباز» از طریق تکنولوژی هوش مصنوعی تصویری، اقدام به جمعآوری کتابهای با عناوین مشخصشده در ۶۰ ثانیه میکند و از طریق این گیمیفیکیشن با عناوین تازهای از کتابها آشنا میشود.
حوزه هنری کودک و نوجوان در این غرفه بخشی نیز با عنوان مسابقه و کنشگری راهاندازی کرده است که در آن برنامه «هایکو کتاب» را با هدف آشناسازی با ۶۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان و فعالیت ادبی از طریق ایجاد یک چالش حضوری برگزار میکند.
از دیگر برنامههای حوزه هنری کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب و این غرفه میتوان به برنامه «سرگرمی و چالش» گردونه شانس، بازی، حل معما و… اشاره کرد.
همچنین بخشهای نشست تخصصی و ارزیابی مطالعاتی، هیسطوری و رادیو کتاب نیز در این غرفه پیگیری میشود.
سالن کتاب بازی غرفه حوزه هنری کودک و نوجوان در سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در بخش ناشران کودک و نوجوان میزبان علاقهمندان خواهد بود.
این غرفه تا ۳۰ اردیبهشت هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در مصلای تهران پذیرای کودکان و نوجوانان و والدین آنهاست.
انتهای پیام